Jesteś produktem.

Personal branding jest pojęciem stosunkowo młodym i najprościej można go zdefiniować jako system budowania własnej wartości i wyróżniania się z tłumu.

Jeżeli chcesz osiągać ponadprzeciętne wyniki na studiach, w pracy zawodowej lub działalności non-profit, jeżeli chcesz przekonać inwestorów do swojego pomysłu, zdobyć zainteresowanie mediów, albo po prostu aspirujesz do bycia kimś przez duże „K”, to budowanie osobistej marki powinno być dla Ciebie kwestią fundamentalną.

Aby zacząć potrzebujesz odrobiny dystansu do własnej osoby. Musisz bowiem spojrzeć na siebie, jak na „produkt”. Pytanie brzmi: czy jesteś jak typowe no-name’y, zalegające na półkach supermarketów, które jedyne, co potrafią zaoferować to niska cena? A może jesteś produktem atrakcyjnym dla innych, który poza podstawowym pakietem korzyści ma w sobie coś jeszcze?

Aby lepiej zrozumieć czym w rzeczywistości jest marka i jak ją budować, należy uświadomić sobie czym ona nie jest. Marka nie jest kołem ratunkowym, który uratuje słabą wartość. Słaba wartość zawsze tonie. Innymi słowy, jeśli nie masz nic ciekawego do zaprezentowania światu, nie ma sensu pchać się do pierwszego rzędu. Zakładam jednak, że posiadasz coś, co warto pokazać, jeżeli nie światu, to chociażby lokalnej organizacji. W przeciwnym wypadku nie czytałbyś tego artykułu.

Marka to przywilej. Przywilej, który wyróżnia Cię spośród innych i utwierdza Twoją przewagę. Tak jak Volvo ma monopol na bezpieczeństwo, Coca-Cola swobodę w dysponowaniu szczęściem, a Apple pierwszeństwo w kreowaniu trendów, tak i Ty możesz posiadać własną, unikalną wartość, która otworzy przed Tobą nowe możliwości.

Skąd się bierze marka? Tak, jak już wspomniałem, jest to przywilej. Przywilej, który został Ci nadany przez innych, a ściślej rzecz ujmując, przez ich opinie. Wszystko, co zostało o Tobie powiedziane lub napisane tworzy Twój brand.

Mogłoby się więc wydawać, że nie masz wpływu na to, jakie opinie o Tobie mają inni, ale nie do końca. Każde bowiem przekonanie jest jedynie rezultatem Twoich działań. A więc wynika z Twojej wiedzy, doświadczenia, zaangażowania, umiejętności, poglądów czy decyzji. Jest jeden warunek – te działania muszą być widoczne.

Główną przeszkodą, jaka stoi na Twojej drodze rozwoju jest wpojona przez społeczeństwo skromność. Często zauważam, że ludzie nie potrafią mówić o sobie, nie doceniają własnych osiągnięć i brakuje im odwagi, aby wykorzystać posiadany potencjał. Często przyjmują, że niewychylanie się z tłumu daje największe prawdopodobieństwo przetrwania, ale w rzeczywistości jest to skuteczny hamulec promocji samego siebie.

Daj innym szansę i pokaż, że jesteś. Zastanów się, jak postępują wszyscy i zrób dokładnie na odwrót. Chwal się swoimi osiągnięciami. Stwórz własne portfolio. Publikuj i zapisuj się w branży. Miej parcie na szkło. Pokazuj się ze znanymi i ładnymi. Występuj publicznie, a przede wszystkim pracuj, działaj i rozwijaj się, aby to, co pokazujesz innym miało odbicie w rzeczywistości.

Życzę Ci zbudowania solidnej i rozpoznawalnej marki osobistej.

Wykorzystaj możliwości!

 

Autor: Kamil Bąbel – człowiek który potrafi dostrzegać i wykorzystywać nadarzające się okazje. Nieustannie podejmuje nowe wyzwania, rozwija przeróżne pasje i poszerza wiedzę z zakresu psychologii, fizyki, informatyki, prawa, ekonomii, sztuki i licho wie, czego jeszcze. O jego niecodziennej codzienności przeczytasz na kamilbabel.pl.