Q&A  w ramach projektu W (s)pokoju, czyli jak zadbać o zdrowie psychiczne, nie wychodząc z domu

Wiemy jak trudna dla niektórych może być przedłużająca się izolacja oraz poradzenie sobie z sytuacją, na którą nikt z nas się nie przygotował. Dlatego narodziła się w nas inicjatywa, by stworzyć projekt, który pomoże osobom, których zdrowie psychiczne zostało poddane próbie.

 

Naszym celem jest szerzenie wiedzy z całego zakresu szeroko pojętej psychologii. Mamy nadzieję, że nasze działania przyczynią się do zainteresowania studentów tą dyscypliną nie tylko w kontekście radzenia sobie z obecną izolacją społeczną, ale zainspiruje ich również do samodzielnego poszukiwania wiedzy i poszerzania swoich horyzontów.

W ramach wydarzenia chcemy przekazywać odbiorcom informacje o wartościowych publikacjach z zakresu psychologii w formie ciekawych artykułów naukowych, książek oraz filmów. Oprócz tego, prowadzimy serię internetowych spotkań z profesjonalistami, na których będą oni mogli wypowiedzieć się na wybrane przez siebie tematy oraz odpowiedzieć na nurtujące pytania uczestników wydarzenia.

Jedną z aktywności, którą przygotowaliśmy dla uczestników wydarzenia, jest możliwość zadawania pytań współpracującym z nami psychologom. Pytania są anonimowe, a link do formularza znajduje się na końcu wpisu. Poniżej przedstawiamy Wam odpowiedzi na pierwsze nadesłane pytania, których udzieliła Karolina Obrębska, autorka strony na Facebooku „Psychologia codzienności”.

 

PYTANIE: Jak być spełnionym w życiu/w życiu zawodowym?

ODPOWIEDŹ: W tym pytaniu zawierają się dwa zasadnicze rozróżnienia na życie prywatne oraz życie zawodowe. Tym, co łączy te dwie sfery to potrzeba spełnienia i samorealizacji. 

Spełnienie w życiu prywatnym możemy osiągać poprzez realizowanie naszych potrzeb, wartości. Dla każdego z nas spełnienie będzie definiowane w odmienny sposób. Dla niektórych spełnieniem jest dobra relacja i spędzanie czasu z rodziną, założenie rodziny, dzieci, wejście w związek lub dbanie o ten już istniejący etc. Odpowiedzią na to pytanie jesteś Ty i Twoje potrzeby. Nie ma jednej, słusznej, odgórnej odpowiedzi. Czego potrzebujesz? Co sprawia Ci radość? O czym marzysz?

Spełnienie w życiu zawodowym możemy osiągać poprzez nieustanny rozwój. Jednak najpierw istotne jest dostrzeżenie naszych pasji, zainteresowań. Mówiąc potocznie: rób w życiu to, co lubisz. Trudno o uczucie spełnienia w czymś czego się nie lubi. Jeżeli obecnie czujesz się niespełniony, to jest to moment aby zadać sobie pytanie czy robisz to, co przynosi Ci satysfakcję.

To, co może napędzać do działania to chęć samorozwoju czyli otwartość na wszelkie kursy, szkolenia, udziały w konferencjach oraz planowanie. Nie musi to być wielki plan na całe życie odroczony w czasie. Warto na tu i teraz przyjrzeć się swojej dotychczasowej karierze zawodowej i zaplanować dalsze kroki. Każda praca jest inna, ma inną specyfikę. Dowiedz się zatem, co wyróżnia Twoją branżę, co warto doszlifować i wziąć na warsztat. 

Dodatkowo warto potraktować spełnienie jako proces. Jako coś do czego nieustannie się dąży.

 

PYTANIE: Jak poradzić sobie z obsesją na punkcie przybrania na wadze podczas kwarantanny (zwłaszcza jak się w przeszłości miało zaburzenia jedzenia), kiedy ciężko jest wyjść z domu i się więcej poruszać, a w domu zajada się stres?

ODPOWIEDŹ: Jeżeli w przyszłości miałeś/miałaś zdiagnozowane zaburzenia odżywiania się warto skonsultować swoje obawy ze specjalistą. Może to być ktoś z kim uprzednio miałeś/miałaś kontakt lub ktoś zupełnie nowy. Konsultacja psychologiczna może okazać się niezbędna.

Warto przyjrzeć się sobie i swoim myślom, poobserwować jakie sytuacje, zdarzenia wywołują stres i wypracować techniki radzenia sobie ze stresem. Czasem sprawdzają się techniki relaksacyjne: Trening Progresywny Jacobsona, Trening Autogenny Schultza, wizualizacje. W Internecie dostępnych jest sporo nagrań, scenariuszy, instrukcji w tym zakresie – śmiało można wypróbować i pomóc sobie. Tyle ile ludzi tyle sposobów radzenia sobie ze stresem.

Pandemia to trudny dla nas wszystkich czas. Przymusowa izolacja i sporo ograniczeń. Na wiele rzeczy nie mamy wpływu. Są jednak sprawy o które warto powalczyć i na które mimo wszystko mamy wpływ.

Dbanie o swoją kondycję psychiczną zależy jak najbardziej od nas samych. Co zatem możesz zrobić już dziś, aby o siebie zadbać?

 

Kilka pomocnych wskazówek:

 

Ściel łóżko 

Wydaje się proste, jednak wiele osób nie zwraca uwagi na tak prozaiczną czynność. Otoczenie, w którym przebywamy (a teraz przebywamy w domu częściej) ma związek z naszym samopoczuciem oraz poziomem energii. Pościelenie łóżka, zdjęcie piżamy, będzie symbolicznym zaakcentowaniem faktu, że zaczął się DZIEŃ. Nie pozwól aby każdy dzień tygodnia w czasie pandemii przypominał „leniwe niedziele”. Działaj dalej, może troszkę inaczej, na innych zasadach, ale pozostań aktywny. Podczas kwarantanny, która wywróciła do góry nogami nasz dotychczasowy plan dnia, warto wyjść temu naprzeciw. To znaczy mimo ograniczeń jakie pandemia na nas nałożyła możemy każdego dnia robić plan dnia, grafik. Nie musi być on od linijki, od deski do deski ale warto zachować strukturę dnia. Wyznaczyć sobie czas i przestrzeń na obowiązki i na odpoczynek.

 

Spaceruj 

Pamiętając o zachowaniu zasad i ostrożności korzystaj ze świeżego powietrza. Spacerując nie tylko dotleniasz swój organizm, ale także zapewniasz sobie dobrą dawkę ruchu na świeżym powietrzu. Nie zamykaj się w „czterech ścianach”.

 

Ćwiczenia fizyczne 

Na pewno bardziej atrakcyjne dla osób, które lubią wszelkiego rodzaju ruch. Pamiętaj jednak, że nawet minimalna dawka ćwiczeń fizycznych wpływa na Twoje zdrowie. Wydzielane endorfiny obniżają poziom stresu i zapewniają dobry nastrój.

 

Ogranicz media 

Jeśli masz potrzebę, sprawdzaj najnowsze doniesienia z kraju i ze świata. Jednak tylko ze sprawdzonych źródeł. Nie przeglądaj każdego newsa, każdej informacji, a tym bardziej teorii spiskowych. Ważne również abyś na tę czynność wydzielił sobie w ciągu dnia mały odcinek czasu. Kontroluj swoje korzystanie z mediów.

 

Utrzymuj kontakty 

Nie tylko z rodziną i bliskimi. Możesz skorzystać z telefonu, Internetu, komunikatorów, video-rozmów, skype. Mimo że na odległość – dbaj o relacje z przyjaciółmi i znajomymi. Dzieci mogą wspólnie odrabiać lekcje ze swoimi kolegami z klasy lub zwyczajnie pogadać. A dorośli? Co powiesz na poranną kawę z przyjaciółką?

 

Daj sobie czas 

Rób rzeczy, na które wcześniej nie miałeś czasu. Nie oznacza to wcale, że musisz uczyć się japońskiego czy jak lepić garnki z gliny. Zastanów się co lubisz, co sprawia Ci przyjemność i po prostu to rób. Znasz siebie najlepiej.

 

Tutaj można wysyłać swoje pytania.

Wydarzenie na Facebook’u.